Проф. Наоки Курияма гостува на ЦИЕК с лекция за японския мениджмънт и пазара на труда в Япония

На 5-и юни проф. д-р Наоки Курияма посети Центъра за източни езици и култури (ЦИЕК) и проведе лекция във връзка с японския мениджмънт, пазара на труда, набирането на кадри и стила на работа.

              Проф. Курияма разгледа силните страни на японските работодателски практики и отношения в управлението на труда. Като пример за непрекъснатото предаване на занаята проф. Курияма посочи най-старата компания на света, японската „Конго Гуми“, създадена през 578г. Изграждането на нови специалисти в професията, приемайки също и достойни кандидати извън родословното дърво, е един от ключовите принципи на традиционния японски бизнес. След това бе представена идеята за шухари (守破離) – подчиняването пред нормите, откъсването от строгостта на традициите в името на иновация и накрая отделянето от познатите форми и създаването на нещо ново, с което човекът на свой ход става част от традиционната мъдрост.

              Историята за успех на „Тойота“ само след ден в завода на „Дженеръл Мотърс“ във Фримонт ни научи как вместо да чакат проблемите им да се решат от някой друг, японските работници поемат инциатива сами, спестявайки ценно време. Това идеално се навърза с „Техниката на петте въпроса“ и кайдзен – принципът на постоянно развитие в бизнеса. Друга тема беше методът на “5S”, който подпомага оценяването на важността на предварителната подготовка и изграждането на съвместна работна нагласа. Чрез няколко примерни казуса разгледахме как обучението на работното място (OJT) поставя пример за служителите и ги упражнява и подкрепя по време на службата им.

              Засягайки и някои проблеми на пазара на труда, проф. Курияма говори за стандартизирания модел на заплащане за висшистите както и много високото ниво на младежка заетост, дължащо се на социалния аспект на стремеж измежду връстниците. Компании и университети работят заедно, за да предлагат на потенциални учащи кандидати добри кариерни възможности и да започнат прехода им възможно най-скоро, същинска част на полето на японското организационно поведение. Повишения както и допълнително възнаграждение и придобивки на базата на старшинство се срещат често, което може да се разглежда като продължителна инвестиция в кадрите, която ограничава риска от загуби и развива експертизата им.